jueves, 26 de mayo de 2011

BIOGRAFIA (Català)

Eugènia Balcells neix l'any 1943 a Barcelona on es diploma en Arquitectura Tècnica. Filla i néta d’arquitectes i inventors, el contacte quotidià amb tot tipus d’enginys relacionats amb la visió i les matemàtiques la inicia en l’aprenentatge del fràgil equilibri entre l’intangible i el material, entre l’il·lusori i l’exacte.  Es trasllada a Nova York el 1968 i completa la seva formació a la Universitat d’Iowa, on obté el 1971 el Màster en Art.  Fins l’any 1979 viu entre Barcelona i Nova York, any en què fixa la seva residència als Estats Units. A partir del 1988 torna a residir alternativament a ambdues ciutats.

Comença la seva activitat artística a mitjans dels anys setanta en el context de l’art conceptual, sent una de les pioneres del cinema experimental i de l’art audiovisual a Espanya. Les primeres instal·lacions, pel·lícules i vídeos que realitza s’identifiquen amb els corrents crítico-sociològics, tractant temes relacionats amb la societat de consum contemporània i amb els efectes dels mitjans de comunicació sobre la cultura de masses.
 
A partir de finals dels 70, Eugènia Balcells utilitza el cercle en algunes de les seves obres més significatives, d’una banda com a descripció física del moviment de càmera situada al centre de l’espai, i d’altra com a concepció formal utilitzada en el sistema compositiu de la instal·lació. Aquesta estratègia és emprada en la pel·lícula FUGA (1979), en el vídeo INDIAN CIRCLE (guanyador del Grand Prix de la 1ère Manifestation Internationale de Vidéo a Montbeliard, 1982) o a la instal·lació de vídeo FROM THE CENTER (premiada en el Visual Studies Workshop, Rochester, Nova York 1983).

Entre 1981 i 1982, a partir d’una sèrie de contactes amb diferents músics nord-americans, entre els quals destaca Peter Van Riper, i continuant l’exploració de la relació entre imatges i sons ja proposada en la pel·lícula 133 (1979), realitza un conjunt de treballs denominats SOUND WORKS.
 
A través de la seva exploració dels límits de la percepció visual en les dues instal·lacions de vídeo COLOR FIELDS, presentada en el I Festival Nacional de Vídeo al Círculo de Bellas Artes de Madrid (1984) i TV WEAVE, presentada a l’Institute for Art and Urban resources, P.S.1, Nova  York (1985), aconsegueix una nova comprensió de la imatge electrònica. Amb TV WEAVE va participar a l’exposició Primera Generación - Arte e imagen en movimiento organitzada pel Museo Centro de Arte Reina Sofia (2006-2007). Aquesta exposició va estructurar-se a partir de les diferents idees i obres dels primers artistes que, a nivell mundial, van utilitzar el vídeo en les seves obres.
 
La confrontació de l’ésser humà amb la seva pròpia existència i les harmonies i dissonàncies en les relacions interpersonals són temes centrals d’obres com DESCANSAN COMO EN LA CASA MATERNA I i II, EN TRÀNSIT i SINCRONÍAS presentades en el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía a Madrid l’any 1995. 
La interacció de les funcions complementàries dels dos hemisferis del cervell humà és objecte de reflexió a la instal·lació TRASPASSAR LÍMITS (part de l’exposició VEURE LA LLUM al Museu d’Art Contemporani de Barcelona l’any 1996), que amb sis pantalles translúcides traspassades per dues projeccions oposades suggereix una metàfora de la coexistència del món racional i l’intuïtiu.

Un gran nombre d’instal·lacions audiovisuals va configurant la seva obra. Algunes vegades es reflexiona explícitament sobre la llum, un dels interessos que ha vertebrat tota la seva investigació creativa i docent. El seu darrer treball per a un espai públic és un jardí lluminós JARDÍ DE LLUM- Collserola (2003), instal·lació permanent situada a l’estació de metro Ciutat Meridiana a Barcelona.
L’interès d’Eugènia Balcells pels objectes quotidians, ja present en els seus primers treballs (SUPERMERCART, CLEAR BOOKS), és la base de l’exploració de l’hàbitat humà a través dels objectes de cada espai i la seva essència simbòlica i energètica. L’exposició EN EL COR DE LES COSES està composta de cinc instal·lacions àudio-visuals que corresponen als espais essencials d’una casa- ESTAR, CUINA, MENJADOR, DORMITORI i BANY- i va ser presentada en el Tinglado 2 de Tarragona el 1998.

Una altra obra que utilitza objectes quotidians, RODA DO TEMPO, és una reflexió sobre el temps: el temps cíclic de la natura, el temps dialèctic de la història, temps subjectiu, temps imaginari, la no existència del temps i la coexistència de tots els temps. Aquesta instal·lació va ser encarregada pel Centre Cultural Banco do Brasil a Rio de Janeiro el 2001. 
Eugènia Balcells tracta en alguns dels seus treballs la imatge i el paper de la dona en la cultura i la necessitat d’honrar l’herència històrica (TRAVESSANT LLENGUATGES, ÀLBUM PORTÀTIL) i retrata a la dona en transformació constant immersa a les ones del mar com a metàfora de la vida en UN ESPAI PROPI (2000). Aquesta obra, homenatge a Virgínia Woolf, va ser encarregada pel Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i explora els límits entre el món interior i exterior. 
Com a benvinguda al nou mil·lenni l’artista va crear BRINDIS (Invitació a l’abundància) (1999-2000) presentada a la Galeria Alter Ego de Barcelona i a la Casa de las Américas de Madrid. Aquest treball invoca l’abundància, la plenitud, la felicitat i la festa. És la celebració de la vida que ens convida a omplir les copes i brindar amb els nostres millors desigs.
La seva instal·lació ANAR-HI ANANT (2000), obra sintètica que a partir d’objectes quotidians  genera una nova experiència poètica sobre la percepció, va formar part de l’exposició El Discreto Encanto de la Tecnología – Artes en España al museu MEIAC de Badajoz  i al  ZKM Center for Art and Media, a Karlsruhe, Alemanya. Aquesta mateixa instal·lació es va presentar el mes de juliol 2009 a la Fontana D’Or a Girona.
El projecte artístic més recent d'Eugènia Balcells és FREQÜÈNCIES que gira al voltant de la llum i el color com els elements que distingeixen –permeten i delimiten al mateix temps- la percepció. L’obra intenta crear imatges, properes a les hologràfiques, en les quals coexisteixen diferents plans per representar la realitat com un teixit de freqüències. El caràcter poètic de l’obra se sustenta en el punt de trobada entre les ciències i les arts, sempre tan fràgil i tan potent  alhora. Aquest projecte es va presentar el mes de setembre de 2009 al centre Arts Santa Mònica a Barcelona i ha iniciat la seva itinerància al Museo de Arte Contemporáneo Gas Natural-Fenosa d’A Coruña (MACUF, 2010-2011). Està previst que aquest sigui un projecte expositiu en creixement que s’anirà acompanyant de noves instal·lacions en la seva itinerància.

En aquests darrers anys, a la intensa activitat creativa s’hi afegeixen el cursos impartits per Eugènia Balcells a diversos centres i universitats. En els seus tallers treballa la llum com a essència creativa, integrant en la visió diferents formes de coneixement com la filosofia, la literatura, la poesia i la física.
L’ARRÒS ES PLANTA AMB ARRÒS  és una pel·lícula en la qual Balcells explora la repercussió educativa de la seva exposició FREQÜÈNCIES a la ciutat de Barcelona.
El mes de febrer del 2010 li va ser concedida per S.M. el Rei la Medalla al Mérito en las Bellas Artes 2009 en la categoria d’or.
L’any 2010, amb motiu de la seva exposició FREQÜÈNCIES, el Consell Nacional de la Cultura i les Arts li  va atorgar el Premi Nacional d’Arts Visuals de la Generalitat de Catalunya.

No hay comentarios:

Publicar un comentario